Skola

Vi behöver börja tidigt för att hantera den ökande psykiska ohälsan. Jag fokuserar på konkreta övningar som eleverna kan göra för att förebygga stress.

stress forelasning skola

Stress är inte farligt. Brist på återhämtning är det däremot.

Allt fler unga rapporterar sömnbesvär, oro och ängslan. Utbrändhet sjunker i åldrarna och ökar inte minst bland unga tjejer. 56% av alla 16-åriga tjejer i Sverige är allvarligt stressade och det är mer än en fördubbling sedan mitten av 80-talet (Folkhälsomyndigheten 2018). Ungdomar blir utbrända innan de ens hunnit ut i arbetslivet. 

Jag ser ett kunskapsgap i samhället idag om hur stress känns igen och därför tar vi inte varningssignaler på allvar när de dyker upp. Vi har blivit vana att köra på även när det inte känns bra och kroppen får betala priset när den inte längre orkar med vår stressade livsstil. Det här behöver vi gemensamt förändra!

Är du intresserad av en föreläsning med konkreta tips på hur stress hanteras ? Skicka en förfrågan nedan. 

Föreläsning

I mina personliga och engagerande föreläsningar får eleverna kunskap om den negativa stressen, hur allvarliga tecken känns igen, konkreta verktyg för att förebygga stress och massor av inspiration till återhämtning – det bästa receptet mot stress!

Några inslag i mina föreläsningar:

  • Skillnad på vila för hjärnan och vila för kroppen
  • FOMO (fear of missing out)
  • Provångest & studieteknik
  • Negativa autoamtiska tankar
  • Guidning i avslappning
  • Micro-pauser i vardagen
  • Lilla sömnskolan
  • Relationen till mobilen
  • Känslo-skola
  • Varningssignaler negativ stress
  • Lär känna dina värderingar

Elever & lärare om min föreläsning

(Viktor Rydberg gymnasium, Djursholm 10/2020)

Lärare: Eleverna var supernöjda och tyckte det var en väldigt intressant föreläsning och du fångade verkligen oss alla. 

Elev: Jag förstår skillnaden på vila för hjärnan och vila för kroppen och kommer vila hjärnan oftare nu! 

Elev: Det var skönt att bli guidad i avslappningsövningar. 

Elev: Jag kommer testa att göra micropauser, istället för att ta fram mobilen. 

Elev: Jag förstår nu varför det är viktigt att lyssna på vad kroppen säger.